BIEGAJ JAK KIPCHOGE!

DLACZEGO KENIJCZYCY SĄ TAK DOBRYMI BIEGACZAMI ?

Co jest sekretem biegowych sukcesów czarnoskórych biegaczy z Afryki?
I mowa tu nie tylko o Kenijczykach

Nie da się ukryć, że w biegach długodystansowych reprezentanci Afryki zdecydowanie wiodą prym na biegowej arenie międzynarodowej. Dziesięciu najlepszych maratończyków w historii to Kenijczycy i Etiopczycy, z czego najlepszy oficjalny wynik należy do Kenijczyka -niesamowitego Eliuda Kipchoge  z 2018r. z Berlina i wynosi 2:01:39.
Co jest powodem takiego stanu rzeczy? W tym artykule odpowiem na pytanie co według mnie decyduje o przewadze czarnoskórych biegaczy nad ich białoskórymi rywalami.

NASTAWIENIE I CZYNNIK SOCJOSPOŁECZNY

Kenijczycy trenują w bardzo dużych grupach (po nawet 50-100 osób). Możliwość trenowania wśród najlepszych biegaczy świata sprawia, że wszyscy są tam niesamowicie zmotywowani i zdeterminowani. Każdy z nich wierzy, że może być najlepszy i walczy o to każdego dnia. Na treningach nie tylko rywalizują ze sobą, ale przede wszystkim współpracują dążąc razem do tego samego celu. Bieganie to dla nich szansa na pieniądze, lepsze życie i wyrwanie się z biedy.

TRENINGI I REGENERACJA

Kenijczycy wykonują bardzo mocne jednostki treningowe, których prawdopodobnie nie wytrzymałby żaden przeciętny Europejczyk. W swoim nastawieniu różnią się od nas tym, że nie analizują i nie zastanawiają się czy trening będzie bolał i czy dadzą radę go wykonać… Po prostu robią wszystko, co mają w planie i dają z siebie 100% by wykonać to najlepiej, jak tylko potrafią. Po treningu przychodzi czas na odpoczynek i regenerację, która jest dla nich równie ważna jak sam trening. Można powiedzieć, że ich główne zajęcie to bieganie, jedzenie i SPANIE.

PREDYSPOZYCJE

Czarnoskórzy mają naturalne uwarunkowania do biegania długich dystansów. Nie dość że mają ścięgna Achillesa dłuższe aż o 10cm, to dodatkowo w ich mięśniach przeważają włókna wolnokurczliwe, które pełnią ogromną rolę w sportach wytrzymałościowych.

O tym, których włókien mamy w mięśniach więcej, decydują genetyczne uwarunkowania oraz aktywność, jaką regularnie wykonujemy.

DIETA I WARUNKI

Najsłynniejszą bazą treningową kenijskich wytrzymałościowców jest małe miasteczko Iten położone 2400m n.p.m, gdzie prawie zawsze panuje wysoka temperatura i niskie ciśnienie. Życie i trenowanie w warunkach hipoksji wysokościowej stymuluje szybsze wytwarzanie przez organizm czerwonych krwinek, co może poprawić wydolność fizyczną. Białoskórzy biegacze, którzy na co dzień mieszkają i trenują w Kenii to np. Nowozelandczyk Jake Robertson i Szwajcar Julien Wanders.

Dieta Kenijczyków bogata jest w węglowodany i witaminy, najczęściej w postaci zdrowych, tanich i łatwo dostępnych warzyw i owoców. Spożywają małe ilości białka zwierzęcego, a ich posiłki bazują na naturalnych produktach: kaszach, ryżu, fasoli, warzywach i owocach. Chętnie jedzą słynne ugali i lubią pić słodką herbatę z mlekiem i dużą ilością cukru. W ich diecie nie znajdziesz żadnej przetworzonej żywności.

⭐⭐⭐⭐⭐ CHCĘ PLAN TRENINGOWY ⭐⭐⭐⭐⭐

Ze sportowym pozdrowieniem,